Gothenburg eye.


Idag var jag och mamma inne i stan, hämtade mitt pass och tog en morgon fika hos Marika...
Påvägen hem åkte vi igenom stan, så sa jag såhär... Eftersom Göteborg kallas för "Lilla London" så borde vi med ha ett eget London eye. Mamma höll med och vi åkte vidare hem. Nu när jag står och bakar muffins så säger min bror såhär: Vet ni vad, Göteborg skall få ett pariserhjul till sommaren, ni vet ett sådant som finns i London. Dog jag? Ohyes :D

"Göteborg får ett nytt stort landmärke, i klass med The London Eye. Ett 60 meter högt pariserhjul ska lagom till sommaren resas på älvstranden, strax intill Operan och turiststråket kring Göteborgs Marina Centrum. Hjulet, med 42 inglasade gondoler och plats för 336 personer samtidigt, kommer att ge en storslagen utsikt.

När det gäller storleken kan nämnas att Lisebergs pariserhjul är 24 meter. Det stora pariserhjulet i London är 135 meter högt. Attraktionen, som är den första i sitt slag i Norden, ska vara åretruntöppen. Hjulet är just nu på väg från Australien i 24 lastcontainrar och kan vara klart före sommaren."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0